Pomak etnisitesinde örgütlenme biçiminin sistemselleştirilmesinin
diğer ayağı olarak yaşanan yapısal dönüşümün yeni kriterlerleride beraberinde dayattığının
altını çizmek istiyorum. Balkanlardaki emperyal ülkelerin dış politikaların uygulanmasına
ilişkin dönüşüm süreci Pomak ulusunun var olma mücadelesindeki tutumunu da yakından
etkilemektedir.. Dolayısıyla burada dönüşüm sürecinin ihtiyaçlarını karşılamayan
ve modern etnokültürel oluşum biçimini benimsemeyen ulusal var oluş örgütlenmelerin ( Ulahlar gibi ) Tasviyesi kaçınılmazdır.. Bu yazımda tasviye sürecini yaşamamak ve
Balkan coğrafyasında Pomak varlığının daha çok hissedilir duruma getirilmesi için
bir yol haritası hazırlamak ve öz eleştiri niteliği taşıyan bir çalışmamı kaleme
almak istedim.
Modern
dünyada küreselleşme
içinde bir çok
küçük etnik kültür yok
edilirken, Yollar yeniden çizilirken
Pomakların izleyeceği rota,
yol haritası
Politik stratejileri, teorik
ve ideolojik görüşleri nasıl olmalıdır?
Pomakların
Postmodern küreselleşmeye
karşı ayakta durabilecek
asimile
olmaktan uzak durabilecek gittikçe belirgin hale gelen siyasal bir mücadele yöntemi geliştirmesi söz konusudur.
Pomak ideolojik ve teorik politikasi ciddi ölçüde Pomakların bulunduğu ülkelerdeki egemen ulus kültürü hegomanyası altında dahada muhafazakar bir çizgiye girdiği için değişim ve dönüşüm gerçekleştirerek kendi Pomak kültürünü, dilini, geleneklerini koruyamayacak duruma düşmüştür.
Pomaklar egemen ulus kültürü hegomanyası altında ezilip kendi kültürlerini inkar ederek , kendi geleneklerinin dışında kalarak egemen ulusu kültürü ve küreselleşmenin modelleri arasında ciddi bir kimlik yozlaşması yaşamaktadırlar.
olmaktan uzak durabilecek gittikçe belirgin hale gelen siyasal bir mücadele yöntemi geliştirmesi söz konusudur.
Pomak ideolojik ve teorik politikasi ciddi ölçüde Pomakların bulunduğu ülkelerdeki egemen ulus kültürü hegomanyası altında dahada muhafazakar bir çizgiye girdiği için değişim ve dönüşüm gerçekleştirerek kendi Pomak kültürünü, dilini, geleneklerini koruyamayacak duruma düşmüştür.
Pomaklar egemen ulus kültürü hegomanyası altında ezilip kendi kültürlerini inkar ederek , kendi geleneklerinin dışında kalarak egemen ulusu kültürü ve küreselleşmenin modelleri arasında ciddi bir kimlik yozlaşması yaşamaktadırlar.
Bu
gün modern dünyadaki küreselleşme
etki alanı içinde
kalan Pomak halkı geçmiş
yüzyıllarda olduğu
gibi şimdide dincilik,
gericilik, yobazlık
batağına itilip kültürünün
eritilmesi amaçlanmaktadır.
Bu Pomaklar için bir
aldatmacadır.
Pomakların varolma
mücadelesine bu oyunlardan kurtulmadan bir anlam yüklememiz mümkün değildir. Pomak
Halkı kendini küreselleşmenin asimilasyoncu etkisinden
kurtarmalı ve anti küreselleşmeci ümmetçi, köleci, esaret akımındanda
ayırmalıdır.
Avrupada
Sınırların
kalktığı ve
küreselleşmenin etkisiyle
yeni bir dünya oluşuyor.
Bu dünyanın içinde
tabiki egemen ulus ideolojisi diğer
küçük öteki kültürleri
kendi egemen kültürü içinde
eriterek yerini alma çabasındadır.
Zaten başka türlü
olmasıda mümkün değildir.
Peki bu durumda Pomak politikası,
ideolojik ve teorik temelleri nasıl
olmalıdır?
Seçenekler nelerdir?
Pomaklar açısından
buradaki belirleyici olan hedef Pomaklarında
kültürleri, dilleri, gelenekleri ile bu postmodern küreselleşme içinde
yok olmadan, erimeden yer alabilmelidir. Biz Pomaklar olarak küreselleşenPost modern dünya kültürü içinde Yer alacakmıyız? almayacakmıyız? Yer alırsak
Nasıl yer alacağız?
Küreselleşen
Post modern dünya kültürü içinde Pomakların Politik yapısı nasıl olmalı
sorusunun karekteristik özelliğini çözerek ve kırılma
noktalarının tespitlerinin iyi
yapılması ile oluşturulabilir.
Pomaklar
kimliklerini ve kültürlerini yeniden , kurtarmak her ne
pahasına olursa olsun doğru
çizgiyi yakalamak gibi bir
zorunluluğu vardır.
bu önceliklidir.
Bu konuda politik sentezlerime ve Yazılarıma dönem dönem devam edeceğim.. Elimden geldiğince, zaman buldukça POMAK ulusal azınlık kavramı ile Etnisite ve Kimlik bunalımı paradigmasına ulusal Pomak ekseninide dikkate alarak Teorik katkılar sunmaya çalışaçağım. Si Zdrav - SAYGILARIMLA. Neşet Doğan
Son olarak Pomak ulusunun var olma mücadelesinde katagorik bir sistemin geliştirilmesi
gerektiği düşüncesindeyim. Aksi takdirde
Pomak ulusunun alttan gelişen kültürel ve teorik taleplerini karşılayamayacak,
kahvaltı vermekten, boş gevezelikten ileriye gidemeyen toplantılar düzenlemekten,
dümbelek, zurna calip mehter takimi ile sokak gösterileri yapmaktan başka elinden
bir şey gelmeyen aciz yapılanmalar ile dolacaktır nitekim Günümüzde yaşanmaktadır.. Pomakların kitlesel etnokültürel ve torik taktik taleplerinin
doğrultusunda topyekun olanakları kullanmak gereğinin tam olarak gerçekleşmesi zeminin altyapısının oluşturulması, Pomak ulusal dinamiklerinin canlı tutulması zorunluluğunun önemini
de belirtmek isterim..
Bu konuda politik sentezlerime ve Yazılarıma dönem dönem devam edeceğim.. Elimden geldiğince, zaman buldukça POMAK ulusal azınlık kavramı ile Etnisite ve Kimlik bunalımı paradigmasına ulusal Pomak ekseninide dikkate alarak Teorik katkılar sunmaya çalışaçağım. Si Zdrav - SAYGILARIMLA. Neşet Doğan