Kaleme
aldığım bu Etniteorik yazı aslında pratik temelli kavramları
benim yorumlayış biçimim ile formüle ettiğim bir sentezdir.
Pomak halkının ideolojik çizgisinin değişik biçimlerinin
olabileceği ve bu çelişkilerin uzlaşmaz çelişkiler olmadığıdır.
Egemen
kültürlerin diğer kültürlere yaptığı, tabiri caiz ise ölümü
gösterip sıtmaya razı etmeye çalışmak olarak belirtebileceğim
kesintisiz ve sürekli bir asimile, eritme politikası Pomaklar
üzerinde devam etmektedir. Pomak ulusal bilinçlenme süreci
diyebileceğim bu süreç içinde. Pomak etnisitesinin Teorik ve
politik temellerini oluşturma yönünde yeterli adımlar
atılamamıştır. Özü itibarıyla çelişkili noktalar yokmuş
gibi görünse de sözü edilen ulusal bilinçlenme süreci üst
yapısal kavramlar zincirinin her bir halkasını tek tek birbirine
bağlamamızı gerektiriyor. Herhangi bir etnipolitik yapısal teori
Pomak etnisitesi için yeterli olmayacağı düşüncesindeyim.
Pomak ulusal sorunu
sadece basit bir ulusal mesele değildir.. Devletini, topraklarını, bayraklarını kaybeden bir ulusun gurur ve onur sorunudur. Ulusal bilinçlenme düzlemindeki çözüm Balkanlar ve Türkiye coğrafyasında
varlıklarını sürdürebilmesi yada
sürdürememesi manasıyla ele aldığımda, Pomakların
en bariz belirgin lokal özelliği dilleri ve farklı kültürleridir. Pomaklar Güney
slav ailesinin tipik özelliklerini taşımakla birlikte Göç ettikleri Coğrafyalardaki
egemen kültür ile de uyumluluk göstermişlerdir. Kültürel Etkileşim ilişkisi bu yapılanmadaki ulusal bilinçlenme süreci içinde belirleyici ciddi bir etken olduğuna inanıyorum.
Pomak
halkının çoklu yapısından
ayrıca birden fazla değişik
ülkede varlığını
sürdürmeye çalışmasından
dolayı çoklu
kimliklere sahiplendirilme zorunluluğunda
bırakılmıştır.
Pomak halkının
coğrafi ayrılıkların
dışında ruh ve şekil
birliği dil birliği
gelenek, görenek anane birliği ile bir
ulus olma özelliğini taşır.
Pomak halkının
bu heterojen yapısı
paralelinde geçmişle
gelecek arasında bağlantının
kurulması için
ağır
ideolojik bir yol izlemesi gerekmektedir.
Başlatmış
olduğumuz yada uygulamakta olduğumuz
mücadele hattının
terk edilmesi demek Pomakların ulusal
teorik ve politik olarak varlıklarının da siyaset sahnesinden silinmesi, azınlık taleplerinin hiç edilmesi demektir.
Pomakların
Politik olarak siyaset sahnesine çıkmamaları
için elden ne geliyorsa yapılıyor.
Pomak grupları, sayfaları,
yemek tariflerinden soğan, salça
yağ kokusundan geçilmiyor.
Pomak
Ulusunun; devletlerini, Topraklarını,
bayraklarını
kaybetmelerinden dolayı çok
büyük bir moral kaybı yaşadığı,
bir hafıza kilitlenmesine girdiği
nesnel bir gerçektir. Bu moral kaybını
telafi edip yeniden en son noktaya kadar siyasi ulusal varlığını
savunmalı ve siyasi sahnede politik olarak
Pomaklık politikasını sürdürmek
zorundadır.
Biz
Pomak Ajans teorisyenleri bu Moral kaybını
ve hafıza kilitlenmesini geriye doğru yorumladığımızda
ortaya bir çok bilinmezin parçaları
bütünsel şeklide çıkıyor.
Pomak
Ajansın yeni politik taktik programlar
geliştirip, Pomak halkı
ile bir bütün olarak geçmişteki
her şey geçmişte
kalmadı sloganını
benimseyip her ne pahasına olursa olsun
Pomak halkı adına doğru çizgiyi benimseyip egemen ulusun
kültür hegomanyasını
aşma imkanını
bulmalı; Pomak ideolojik politik
yapısının
karekteristik özelliğini geliştirecek
çizgiyi korumalıyız.
Böyle bir çerçeveden baktığımızda elbette bizim dışımızda
olan bitenlere kayıtsız
kalmadan her türlü eleştirel çizgiyi de gündemimize oturtmalıyız.
Pomak
Ajansın Pomak ulusunun ideolojik ve
politik mücadelesi çerçevesinde
bir tek çizginin doğru
olduğu, doğrunun
tek olduğu, o doğrudan
başka her şeyin
bir tür sapmaya yönelebileceği gibi tekçi bir anlayışı yoktur. Değiştirmemiz
ve geliştirmemiz gereken temel teorik
programların birbiriyle farklı
açılar yapan doğrular olduğunun bilincindedir.
Pomak
Ajans Pomak Ulusu adına hiç
bir zaman ortaya çıkacak bir özne
olmayacak ise bu parçaların
her birinin taleplerinin birbirinden farklılaşabilecek deşişik biçimlerinin
olabileceğini kabul ederek ideolojik
çizgisini belirler. Kırılma
noktalarının
birbirinden keskin çizgilerle
ayrılmadığı
sürece Pomak Ajans, Pomak ulusunun çıkarları
doğrultusunda teorik olarak tavrını
ortak çizgilerde güç
birliğinden yana kullanır.
Yaşanan
süreçte Pomak halkının
ideolojik çizgisinin değişik biçimleri olabileceği
ve bu çelişkilerin uzlaşmaz çelişkiler olmadığı,
ortada olan problematiğin ise egemen
ulus hegomanyası taktik asimilasyon
politikası olduğunun
farkındadır.
Bu çelişkiler
Pomak halkının
kültür tarihi birikimi ile aşılabilir.
Pomak
Ajans Pomak ulusunun çoğunluk
olduğunu ve Çoğunluğunun temsilcisi olduğunu nitelemez . Sadece Pomakların bir Ulus olduğunu
ulus olmanın tüm pragmatik
özelliklerini etnik yapısında
bulundurduğunu niteler ve teorik,
idolojik politik çizgisini bu yönde
bir duruş olarak belirler.
Bu konuda politik sentezlerime ve Yazılarıma dönem dönem devam edeceğim.. Elimden geldiğince, zaman buldukça POMAK ulusal azınlık kavramı ile Etnisite ve Kimlik bunalımı paradigmasına ulusal Pomak ekseninide dikkate alarak Teorik katkılar sunmaya çalışaçağım. Si Zdrav - SAYGILARIMLA. Neşet Doğan