Pomakların Mübadele ile Türkiye'ye gelişini anlamak
Tarihçi Gözüyle Balkan Müslümanları
Bugün başta Sırplar olmak üzere,diğer tüm Balkan milliyetçileri, Boşnakları, Arnavutları ya da Pomakları, yani etnik olarak Türk olmayan ve Türkçe konuşmayan Balkan Müslümanlarını"Türk" olarak tanımlamakta sakınca görmüyorlar. Bunun nedeni ise,etnik kökenleri ne olursa olsun, Balkanlar'daki tüm Müslümanların, birlikte yaşadıkları Hristiyan uluslardan ayrı bir "millet" olarak algılanmaları.
"Balkan milliyetçiliği Ortodoks Hristiyanların birliğini parçalarken, öte yandan tek vücut ve değişmez bir Müslüman cemaati imajı üretmiştir ve bunu da"millet" kavramı bazında görmektedir. Bir başka deyişle,Balkanlar'daki Hristiyan halklar kendi aralarında milliyetçilik kıstasına göre ayrımlar geliştirirken, öte yandan Müslümanlara, sanki bu insanlar tek birmilletmiş gibi davranmışlar ve bu yönde bir söylem geliştirmişlerdir. Bu Hristiyan uygulamasının en açık örneği, Balkanlar'daki tüm Müslümanlara, etnik kökenlerine göre bir ayrım yapmadan, "Türk" denmesidir. Bu, bölgede hala çok yaygın olan bir kullanımdır.
"Balkan milliyetçiliği Ortodoks Hristiyanların birliğini parçalarken, öte yandan tek vücut ve değişmez bir Müslüman cemaati imajı üretmiştir ve bunu da"millet" kavramı bazında görmektedir. Bir başka deyişle,Balkanlar'daki Hristiyan halklar kendi aralarında milliyetçilik kıstasına göre ayrımlar geliştirirken, öte yandan Müslümanlara, sanki bu insanlar tek birmilletmiş gibi davranmışlar ve bu yönde bir söylem geliştirmişlerdir. Bu Hristiyan uygulamasının en açık örneği, Balkanlar'daki tüm Müslümanlara, etnik kökenlerine göre bir ayrım yapmadan, "Türk" denmesidir. Bu, bölgede hala çok yaygın olan bir kullanımdır.
Öte yandan, Balkan Müslümanlarının geneli de, Balkanlar'daki ulus-devlet oluşumları tarafından dışlandıkları için, kendilerini ayrı bir"millet" sayan bir toplumsal bilinci bugüne kadar korumuşlardır."Türk olmayan Balkan Müslümanlarının Pomakların Torbeslerin , Goranilerin kendilerini Türklükle özdeşleştirme eğilimlerine gösterge olarak ilginç bir noktanın daha altını çizer: Maria Todorova , 20. yüzyıl boyunca Balkanlar'dan Türkiye'ye göç eden Slav Müslümanlar (Pomaklar ,Arnavutlar dahil), Türk kimliğini benimseyerek Türk toplumu içinde asimle olmuşlardır. Bu durum, Todorova'ya göre, "Osmanlı mirasının Türk etkisine dönüşmesinin açık bir örneğidir". Kuşkusuz bu fenomen Türkiye açısından son derece önemli bir stratejik avantajdır. Ve bu avatajı en iyi şekilde kullanıp Türkiye'ye gelen Pomakları Arnavutları Türk olduklarına inandırmaktır .. Tüm Balkanlar'da, aslında etnik olarak"Türk" olmamalarına karşın, kendilerini "Türk" olarak gören yada görmeye eğilimli büyük bir Müslüman nüfus vardır. .
Bu konuda politik sentezlerime ve Yazılarıma dönem dönem devam edeceğim.. Elimden geldiğince, zaman buldukça POMAK ulusal azınlık kavramı ile Etnisite ve Kimlik bunalımı paradigmasına ulusal Pomak ekseninide dikkate alarak Teorik katkılar sunmaya çalışaçağım. Si Zdrav - SAYGILARIMLA. Neşet Doğan
Bu konuda politik sentezlerime ve Yazılarıma dönem dönem devam edeceğim.. Elimden geldiğince, zaman buldukça POMAK ulusal azınlık kavramı ile Etnisite ve Kimlik bunalımı paradigmasına ulusal Pomak ekseninide dikkate alarak Teorik katkılar sunmaya çalışaçağım. Si Zdrav - SAYGILARIMLA. Neşet Doğan
ALTTAKi RESMi TIKLAYIN